Piątek, 21 Lipca 2017 - Daniela, Diany, Wawrzynca

Nowa edycja Budżetu Obywatelskiego i spore zmiany

Rusza kolejna edycja Budżetu Obywatelskiego MiG Pleszew, a wraz z nią nowa podkategoria dla młodzieży. Nie będzie można także już głosować w sposób tradycyjny. Swój projekt mieszkańcy będą wybierać wyłącznie drogą elektroniczną.

To już czwarta edycja Budżetu Obywatelskiego Miasta i Gminy Pleszew. Znów do dyspozycji mieszkańców została oddana kwota 500 tys. zł, z czego 400 tys. przeznaczone jest na zadania inwestycyjne oraz 90 tys. na zadania pozainwestycyjne. - Mniej, ponieważ z tej puli 10% czyli kwota 10 tys. zł przeznaczona jest do dyspozycji młodzieży w ramach Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego. To młodzież między 15 a 18 rokiem życia będzie mogła zgłaszać swoje pomysły i tylko ona na nie głosować - informują pleszewscy urzędnicy. – Był to postulat Młodzieżowej Rady Miejskiej Pleszewa. Młodzi ludzie chcieli mieć swój udział w tworzeniu życia społecznego swojego Miasta i Gminy, a my im to umożliwiamy – dodaje Arkadiusz Ptak, zastępca burmistrza MiG Pleszew.

Kolejną zmianą jest likwidacja tradycyjnego (papierowego) systemu głosowania, czyli kart do głosowania. – Niestety poprzednie edycje pokazały, że połowa oddanych głosów jest nieważna z uwagi na wielokrotność głosowania. Mieszkańcy oddawali głos np. elektronicznie, a następnie na kracie do głosowania. W efekcie wszystkie głosy oddane przez tę osobę były nieważne – mówi zastępca burmistrza. Teraz uprawnieni do głosowania czyli osoby będące w Rejestrze Wyborców MiG Pleszew będą mogły głosować wyłącznie za pomocą specjalnej platformy internetowej. Każdy ma dwa głosy: jeden na zadanie inwestycyjne, jeden na pozainwestycyjne. Młodzież między 15 a 18 rokiem życia może głosować jeden raz na projekt Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego. - Dla osób, które nie mają dostępu do internetu, będą udostępnione publicznej miejsca głosowania, np w szkołach wiejskich czy w Bibliotece Publicznej. Głosujący będzie musiał tylko podpisać specjalne oświadczenie – dodaje burmistrz.

Ponadto zmieniły się zasady oceny zgłoszonych projektów. Nie będzie ich już oceniał Zespół Opiniujący. - Najpierw – jak dotychczas – każdy wniosek przejdzie weryfikacje formalną. Urzędnicy sprawdzą, czy jest on zgodny z zadaniami Gminy. Nowością jest także lista poparcia czyli lista z podpisami mieszkańców popierających pomysł, która musi być dołączona do wniosku. W przypadku zadań inwestycyjnych jest to 100 podpisów, pozainwestycyjnych i młodzieżowych natomiast – po 50 podpisów - czytamy w informacji prasowej MiG Pleszew. W drugim etapie odbędzie się publiczna prezentacja projektów. Każdy wnioskodawca będzie musiał w ciągu 5 minut w dowolnej formie przedstawić swój pomysł. – Chodzi o to, by każdy mieszkaniec miał szansę zapoznać się z wnioskiem przed głosowaniem i zapytać o szczegóły – tłumaczy Anna Bogacz, rzecznik prasowy UMiG w Pleszewie.

Harmonogram BO pozostaje bez zmian. Wnioski można składać w terminie 1-30 czerwca. Głosowanie potrwa od 1 sierpnia do 15 września br.
Źródło: foto. pleszew.pl
2017-05-15 15:45 201

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie nie widoczny.